My Followers

Tuesday, December 31, 2013

Selamat Tinggal 2013 Yang Penuh Kenangan

Assalamualaikum...

Apa khabar semua readers missedamisha.blogspot.com Semoga semua berada dlm lindungan Allah SWT. Sedar tak sedar kita semua sudah berada dipenghujung tahun 2013... Esok 1 Januari 2014 kita akan berada di lembaran baru. Bermakna bertambah lagi usia, semakin banyak tanggungjawab yang bakal dipikul. 

Mengimbau kembali perjalanan awal tahun 2013 dahulu, daku mulakan dengan cerita sedih bilamana terpaksa meninggalkan bayi yg baru berusia beberapa minggu di kampung. Ini kerana aku masih perlu mengikuti sesi pra-praktikum yang diwajibkan keatas semua guru pelatih di IPG. Menyambut ulangtahun yang ke-30 seorang diri jauh dari bayi yang baru dilahirkan serta suami yang bertugas di negeri berlainan menjadikan daku lebih tabah mengharungi perjalanan hidup ini.

11 Januari 2013
Hari ke-28 berpantang

Berat rasa hati meninggalkan bayi yg masih merah apatah lagi dengan diri yang masih dalam tempoh berpantang, daku terpaksa berpindah ke Port Dickson untuk menjalani latihan praktikum. Mujurlah diperkenalkan dgn rakan2 guru yang sangat membantu dan prihatin. Urusan menyewa bilik dan pengangkutan ke sekolah menjadi mudah. Ditambah pula dengan Guru Pembimbing dan Pensyarah Bimbingan yang super duper sporting membuat diriku berasa sangat bertuah.




Menyelusuri peristiwa 2013 daku diuji pabila disahkan hamil lagi. Namun sayang kerana kali ini kandungan berada diluar rahim dan terpaksa dibedah. Operasi pembedahan terpaksa dilakukan segera atas kes kecemasan. Tidak sempat berasa sedih, malah masih lagi terkejut hingga ke saat entry ini ditaip. Perasaan tak sangka menguasi diri kerana tiada tanda daku hamil lagi berikutan period berjalan seperti biasa. Namun kuasa Allah tiada siapa boleh menolaknya. Pabila Allah berkata “ku faya kun” Bila Allah berkehendak serta menghendakinya, dan pabila Dia telah menetapkan sesuatu maka Allah berfirman kepadanya: "Jadilah", maka jadilah dia. Begitulah beberapa ungkapan ayat-ayat kun [jadi] maka faya kun [jadilah] dalam al-Qura’an. Anak keduaku telah pergi namun kehadirannya tak pernah ku lupakan…..



Pabila praktikum hampir ke penghujungnya, diriku gembira bukan kepalang kerana tamatlah sudah pengajianku di IPG yg agak sukar. Kesukaran itu ku terjemahkan kerana daku hamil anak sulung sepanjang semester 1 dan 2. Dengan tiada pengalaman kerana pertama kali mengandung ku ajar diri agar tidak terlalu manja. Berseorangan ketika morning sickness tanpa suami sangat mencengkam jiwa. Betapa sulit untuk bangun dari pembaringan dengan perut memboyot yg hanya ibu hamil saja memahami. Tanpa suami. Tanpa family.


Daku rasakan itu memori ‘manis’ sepanjang hayat. Apatah lagi dgn IQ yg sederhana dan tidak secemerlang rakan2 lain membuat diriku sering ketinggalan dlm pelajaran. Ketiadaan pengangkutan sangat merumitkan perjalan hidupku. Bersyukur kerana dikelilingi rakan2 yg sudi menumpangkan diri ini. Alhamdulillah jasa kalian ku kenang hingga penghujung nyawa. Namun yg lebih mengembirakan tentulah daku dpt kembali bersama Adelia dan mula mengasuh anakku sepenuhnya.



Oktober menjelma dan tibalah masa kesemua calon guru menjalani temuduga. Alhamdulillah urusan dipermudahkan kerana panel penemuduga tidak memberi soalan2 killer namun lebih kepada perbincangan santai dan nasihat. Segala kata2 azimat daripada panel agar kami menjadi guru yang beringtegriti akan ku semat selamanya dalam sanubari.

Tiba pula hari yang dinantikan pabila upacara konvokesyen bagi meraikan kejayaan. Walau agak sedih kerana Adelia tidak sihat dan sakit mata namun daku bahagia menyambut detik bersejarah mengenggam scroll pendidikan dikongsi bersama suami dan ibu tersayang. Segala penat lelah belajar & mengandung membuat daku lebih emosi tatkala merangkul Adelia yang ku kandung selama di IPG. Alhamdulillah daku memperolehi keduanya : Diploma Pendidikan dan anak perempuan yang super duper cute.


Tiada yang lebih gembira bila menyambut harijadi anak sendiri yang ke setahun ! Alhamdulillah Adelia membesar dengan bijak dan aktif. Syukur...besar harapan ku agar dirinya menjadi anak yang membanggakan keluarga. Meraikan harijadi Adelia pada 15 Disember 2013.



Alhamdulillah pabila surat lantikan akhirnya tiba ke pangkuanku. Betapa gembira kerana inilah ‘nyawa’ yang akan membawaku keperingkat seterusnya. Bila surat lantikan sudah ada bermakna lulus temuduga.  Surat lantikan adalah penentu masa dpn. Logiknya, dgn adanya surat lantikan dari SPP baru penempatan akan diberi. Syukur…


Mengisi waktu2 akhir ‘percutian’ ini, hati berdebar2 pula menunggu result penempatan. Akibat terlalu risau berjauhan lagi dengan anak dan suami membuat diriku agak tertekan. Ironinya bukan daku sahaja berperasaan sedemikian. Kukira seluruh warga DPLI juga merasai apa yang ku rasa kerana penempatan sekolah adalah sesuatu yang penting. Di situlah segalanya akan bermula. Semoga niatku posting berhampiran dengan suami diperkenaankan Allah SWT.

SEMOGA SINAR 2014 YANG BAKAL MUNCUL AKAN MELIMPAHKAN SIRNANYA BUAT DAKU SEKELUARGA. AAMIN…


Selamat tinggal 2013.
Selamat datang 2014.

Satu permulaan yang baru.


No comments:

Post a Comment

Sila lah komen ... hihihi ... =D

Pihak Penaja :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...